حسيني که ما امروزه مطرح مي کنيم ، حسين تعقل نيست، بلکه حسين احساس و عاطفه و حماسه است.ما مصائب حسين را گرفتيم اما مسايل حسين را رها کرده ايم.
حجت الاسلام والمسلمين محمد تقی فاضل ميبدي امشب (چهارشنبه25 دی ماه) طي سخناني در حسينيه چهارده معصوم (ع) ضمن بيان اين مطلب و ذکر بخش هايي از نهضت حسيني ، به تحليل عوامل ايجاد جريان کربلا پرداخت.
وي در ابتدا شناخت جامعه ي ايماني را مستلزم وجود معيارها و شاخص هايي دانست و اظهار داشت: براي اين که بدانيم رشد يک جامعه در چه حدي است و تا چه حد ايماني است، سه ملاک داريم. شاخص اول تعقل، شاخص دوم وضع اقتصادي نظير اختلاف طبقاتي و نحوه توزيع ثروت و شاخص سوم امنيت در جامعه است.
فاضل ميبدي با اشاره به اينکه خداوند براي شهر ايماني الگو معرفي مي کند، جامعه ي ايماني را جامعه اي معرفي کرد که دل هاي مردم آن سرشار از آرامش و امنيت رواني باشد و افزود: اگر آمار مسجدي ها بالا برود و از طرف ديگر آمار مشکلات رواني مردم هم بالا برود حالت مطلوب نيست، پر کردن مساجد بسيار عالي است به شرطي که در کنار آن آرامش رواني هم ايجاد شود.
وي سپس با استفاده از روايتي از امام علي (ع)، به معرفي ويژگي هاي جامعه ي جاهلي پرداخت و اظهار داشت: جامعه ي جاهلي جامعه اي است که مردم در آن به خواب نروند و آرامش روحي نداشته باشند و چشمانشان را اشک فرا گرفته باشد.
اسلام اين نيست که دائم مردم را بگريانيم
فاضل ميبدي با نقد جامعه ي جاهلي، معرفي ويژگي هاي جامعه ي ايماني را برشمرد و تاکيد کرد: اسلام؛ دين زيبايي، خنده، صلح، صفا و آرامش است. اسلام ، اين نيست که دائم مردم را بگريانيم، قاعده اين است که بشر در اين جامعه بايد بشاش باشد.
وي افزود: جامعه ي ايماني، جامعه اي است که در آن رزق و روزي فراوان باشد و در آن خوف و گرسنگي وجود نداشته باشد.نگاره و انگاره درست از يک جامعه ي درست و مذهبي اين است که سه معيار تعقل، امنيت و اقتصاد سالم در جامعه رواج داشته باشد.
اين محقق و مدرس حوزه با بازخواني وقايع تاريخي از زمان رحلت پيامبر (ص) تا عاشورا گفت: فاصله رحلت پيامبر تا وقوع جريان عاشورا حدود 50 سال است و کساني که در کربلا مقابل امام حسين (ع) قرار گرفتند، وجود پيامبر را درک نکرده بودند.
وي با طرح اين سوال که در اين مدت چه اتفاقي افتاد که دو اسلام ايجاد شد و در کربلا رو در روي يکديگر قرار گرفتند خاطرنشان کرد: در کربلا اسلام قدرت در برابر عدالت و اسلام سلطنت در برابر اسلام امامت قرار گرفت.
بايد غبارهای تاريخ کربلا را کنار بزنيم
فاضل ميبدي، حسين عاشورا را با حسين شيعه ي امروز متفاوت دانست که خيلي با هم فاصله دارند و افزود: هيچ تاريخي به اندازه ي تاريخ کربلا خرافه نگرفته و ما و رسانه هاي ما هر سال به آن دامن مي زنيم. معلوم نيست چه دست هايي در کار بوده که مصائب حسين را خوب گرفتيم اما مسايل حسين را کاملا رها کرده ايم.
وي گفت: ما براي شناخت درست حسين (ع) بايد غبارهاي تاريخ را کنار بزنيم. بايد حسيني را مطرح کرد که در دانشگاه هاي معتبر دنيا بتوان آن را مطرح کنيم.
اين محقق و مدرس حوزه علميه قم با اشاره به اين که هيچ چيز به اندازه ي دين، خرافه پذير نيست اظهار داشت: دين مي تواند ابزار دست حاکمان قرار گيرد اما خداوند از مردم خواسته اول متعقل باشند و سپس متعبد تا کلاه سرشان نرود.
وي يادآور شد : معاويه دين خدا را ابزاري براي حاکميت بر مردم کرد و در ابتدا جهالت را گسترش داد، نقل برخي از احاديث پيامبر را ممنوع کرد، ابزار تبليغات کاملا در دست معاويه بود.
در جامعه جاهلی عالمان بيکار و جاهلان در راس امورند
فاضل ميبدي رواج جهالت در 50 سال را تنها عاملي معرفي کرد که موجب ايجاد جريان کربلا شد و تاکيد کرد: جهالت به معناي بي سوادي نيست، بلکه به معناي نداشتن قدرت تحليل در جامعه است. جهل، بيشتر معناي خشونت دارد، آدم جاهل زود عصباني مي شود و جامعه جاهلي جامعه اي است که مردم آن عصبي و افسرده هستند حتي اگر دانشگاهي باشند.
وي اضافه نمود: جامعه ي جاهلي يعني جامعه اي که عالمانش در خانه ها بيکار و جاهلانش در راس امور هستند. جامعه ي جاهلي يعني جامعه اي که آدم هاي آن سر جاي خودشان نيستند و پست ها و مسئوليت ها بين نادانان توزيع شده است. در آن 50 سال همين اتفاق افتاد که آدم هاي جاهل در راس کار و آدم هاي ديندار در کنار يا تبعيد بودند، عده اي بدبخت و بي پول، عده اي هم پولدارشدند و جامعه ي طبقاتي درست شد.
اعتبار بشر به فکر و اعتبار فکر به آزادی آن است
اين محقق و مدرس حوزه با تاکيد بر اين که فقر ، جهالت مي آورد و ثروت، فسادآور است؛ تبعيض و فاصله طبقاتي را يکي از آفت هاي جامعه ي اموي معرفي کرد و گفت: جهالت ، توزيع مسئوليت ها بين نادانان و فاصله طبقاتي موجب شد تا مردم آن زمان انقلاب کردند و خليفه سوم را کشتند. هنگامي که از امام علي (ع) سوال شد چرا عثمان کشته شد؟ علي (ع) فرمود عثمان منافع خود و اطرافيانش را بر منافع مردم ترجيح مي داد و مقدم مي داشت.
وي يادآور شد: در اين 50 سال، نماز کم و زياد نشد، روزه هم کم و زياد نشد، مردم به حج هم مي رفتند، حجاب هم بالا و پايين نشد، امام حسين (ع) به خاطر اين به کربلا مي آيد که در اين 50 سال، جهالت و فاصله ي طبقاتي مردم را گرفته و آدم ها سر جاي خودشان نيستند.
فاضل ميبدي همچنين در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: امام علي (ع)، عدالت را در سه حوزه اجرا کرد، عدالت در توزيع قدرت ، عدالت در توزيع ثروت و عدالت در توزيع پست ها و مسئوليت بين آدم ها.
وي با ذکر گوشه هايي از تاريخ نهضت حسيني، بيان داشت: امام حسين (ع) در روز عاشورا در يکي از سخنراني هايشان فرمودند بيعت با يزيد کار من نيست و تلاش مي کردند مردم را از جهالت درآورند. چون اين مردم آزادي را با چشم خود نديده بودند.
اين محقق و مدرس حوزه افزود: آزادي يعني اين که موانعي که جلوي فکر افراد هست از بين برود. اعتبار بشر به فکر است و اعتبار فکر به آزادي آن .
در بخش پاياني حاضران به طرح پرسش هايي پيرامون مباحث مطرح شده پرداختند و سخنران به پرسش ها پاسخگويي کرد .
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
دوشنبه 27,ژانویه,2025